Minisaarna

Minisaarna: Jumalasta lähtenyt kuulee, mitä Jumala puhuu

Maanantai 29.4.2024. Pääsiäisajan viidennen viikon maanantai.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Heikki Santasalo
Pääsiäisikoni Kristuksen ylösnousemus

(Joh. 8:42–51)

Evankeliumissa Jeesus sanoo, että hänen kuulijansa rakastaisivat häntä, jos Jumala oli todella heidän Isänsä, sillä hän on lähtöisin Jumalan luota. He eivät kuitenkaan ymmärrä eivätkä siedä Jeesuksen puhetta, koska ovat lähtöisin Saatanasta, joka on heidän isänsä ja jonka halua he haluavat tyydyttää.

Saatana on ollut murhaaja alusta asti ja on kaukana itselleen vieraasta totuudesta, valheen isä. He eivät tahdo kuunnella Jeesusta, koska hän kertoo totuuden. Kukaan ei voi osoittaa hänen tehneen syntiä, mutta siltikään he eivät tahdo uskoa häneen. Jumalasta lähtenyt kuitenkin kuulee, mitä Jumala puhuu, mutta he eivät kykene kuulemaan, koska eivät ole Jumalasta.

Tämän kuultuaan kuulijat syyttävät Jeesusta samarialaiseksi ja väittävät, että hänessä on paha henki. Näin ei ole, Jeesus sanoo, sillä hän kunnioittaa Isäänsä, mutta he sen sijaan häpäisevät häntä. Se taas, joka pitää kiinni hänen sanastaan, ei milloinkaan näe kuolemaa.

***

Kiista Jeesuksen ja hänen vastustajiensa välillä oli kärjistymässä. Monet asettuivat sielunvihollisen puolelle, koska eivät tahtoneet kääntyä pahuudestaan ja uskoa Herraan.

Kutsu Jeesuksen seuraamiseen on kaikille sama. Herran sanan, hänen opetuksensa seuraaminen, on päivittäin tapahtuvaa totuuteen astumista.

Kaikille niille, jotka tahtovat seurata – kulkea kilvoitustietä – ihmisiä rakastavaa Herraa, Vapahtaja lupaa ikuisen elämän lahjan. Sielunvihollisen ja kuoleman valta on kukistunut.

Kristus nousi kuolleista!