Minisaarna

Minisaarna: Hengellisesti sokeat johdattavat ihmisiä harhaan

Torstai 2.5.2024. Pääsiäisajan viidennen viikon torstai.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Heikki Santasalo
Pääsiäisikoni Kristuksen ylösnousemus

(Joh. 9:39–10:9)

Evankeliumissa Jeesus ilmaisee tulleensa maailmaan pannakseen täytäntöön tuomion, jonka mukaan sokeat saavat näkönsä ja näkevistä tulee sokeita. Oppineet epäilevät Jeesuksen tarkoittavan, että he olisivat sokeita, mutta Jeesus sanoo, ettei heitä tuomittaisi, jos he olisivat sokeita, vaan siksi, että he väittivät näkevänsä.

Sitten hän kuvaa, miten se, joka ei mene lammastarhaan portista, on varas ja rosvo. Portista kulkee vain paimen, joka tuntee lampaat nimeltä ja vie ne laitumelle kulkemalla heidän edellään. Vierasta lampaat eivät kuuntele.

Jeesus selittää vertauksensa sanoen olevansa lampaiden portti. Hänen edellään tulleet ovat varkaita ja rosvoja eivätkä lampaat ole kuunnelleet heitä. Se, joka tulee sisälle Jeesuksen kautta, pelastuu: hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.

***

Hengellisesti sokeat, jotka eivät nähneet eksymistään, ja joiden oli pitänyt johdattaa ihmiset Jumalan luo, ovat Jumalalle vieraita. He ryöstävät heitä uskovat lauman.

Evankeliumi sisältääkin sekä varoituksen että lupauksen. Meidän on varottava eksymistä ja seurattava Herraa, joka on kulkenut edeltämme ja kykenee johdattamaan omansa sisäiseen vapauteen.

Todellinen vapaus löytyy Kristuksen luota kirkosta, Jumalan ihmisten luota. Siksi kirkon kutsumuksena on varjella sitä, että kuuntelemme kaikessa hyvän Paimenemme ääntä ja seuraamme häntä.

Kristus nousi kuolleista!